بدونی بهتره

تقویم و انواع پر شمار آن

تقویم سررسید

بهترین نوع تقویم رومیزی کدام است؟

از زمانی‌که انسان زندگی قانونمند را در پیش گرفت تقویم جای خود را در میان تمام تمدن‌های بشری باز کرد. در آن دوره نیازهای بشر بیشتر شده و زمان اهمیت بسزایی پیدا کرده بود و مردم تنها با طلوع و غروب خورشید زندگیشان را مدیریت نمی‌کردند. با اختراع تقویم و انواع گسترده و متنوع آن همچون تقویم رومیزی جهان هستی نظم به‌خصوصی پیدا کرد وسبب شد تا تمام وقایع پیش آمده بستری برای ثبت و ضبط پیدا کنند.

همچنین با اختراع تقویم، ساختار زندگی اجتماعی نیز شکل دیگری به خود گرفت. از آن زمان به بعد انسان‌ها دلیلی برای دورهم جمع شدن، بزرگداشت اتفاقات تلخ و شیرین و سایر مناسبات پیدا کردند و دیگر لازم نبود که همچون عصر گذشته برای بروز اتفاقات نو به دنبال نشانه‌گذاری یا شمردن تعداد روزهای سپری شده باشند. همین امر باعث شده که با اختراع تقویم روز و روزگار گذشتگانمان سامان و نظم بیشتری به خود بگیرد.

فارغ از صحبت درباره مزایای ابداع تقویم و ارزش و اهمیت مثال زدنی آن برای نسل گذشته، داشتن یک منبع تاریخی مستند برای روزگار ما امری مهم و ضروری است. در عصر پرشتاب تکنولوژی و وقوع پی‌در‌پی اتفاقات گوناگون دسترسی به تقویم، کارهایمان را آسان‌تر و زندگی را منظم تر می‌کند.

 

تقویم و انواع پر شمار آن

همان‌طور که می‌دانید صرف داشتن یک منبع تاریخی به تنهایی کافی نیست، بلکه نوع تقویم و کارآیی آن متناسب با فضایی که در اختیار داریم نیز مهم است. به خاطر همین است که در گذر زمان تقویم‌های چاپ شده شکل‌های مختلف و متعددی به خود گرفته‌اند. از مهمترین انواع تقویم می‌توان به تقویم دیواری، تقویم رومیزی ، تقویم رومیزی اداری، تقویم زیر دستی و… اشاره کرد. با وجود چنین تنوعی انتخاب و خرید تقویم مناسب و مورد نظر کار آسانی به نظر می‌آید، اما خوب است که قبل از سفارش تقویم مورد نظرتان در ابتدا به درستی تحقیق کرده و از مهمترین اطلاعات موجود مطلع شوید.

 

تقویم رومیزی اداری

این نوع از تقویم اغلب در ابعاد 5/8×12 سانتی متر و به شکل روز شمار تهیه و تولید می‌شود. تقویم رومیزی اداری تمام مناسبت‌ها و روزهای یک سال را به صورت تقویم شمسی، میلادی و قمری یک‌جا دارد و غالبا با صحافی پانچ شده در بازار موجود است. خوب است بدانید که در صورت نیاز به ابعاد کوچکتر یا بزرگتر از سایز متدوال تقویم رومیزی اداری می‌توانید آن را در ابعاد مد نظر خود سفارش داده و از مراکز متعهدی که به صورت حرفه ای این کار را انجام می‌دهند تحویل بگیرید. این نوع از تقویم روزانه بستر مناسبی را برای یادداشت‌های روزانه و فعالیت‌های قابل ثبت فراهم می‌کند.

 

تقویم رومیزی پایه‌دار

این نوع از تقویم رومیزی جزو رایج ترین و پرفروش‌ترین تقویم های موجود در بازار است که دراغلب ادارات، مراکز آموزشی، دانشگاها، مراکز درمانی و… پیدا می‌شود. تقویم رومیزی پایه‌دار اغلب به شکل ماه شمار چاپ می‌شود و در بخش‌هایی از آن تصاویر تبلیغی و… دیده می‌شود. این نوع از تقویم را می‌توان در ابعاد و اندازه‌های مختلف سفارش داد.

 

تقویم زیر دستی

یکی دیگر از انواع پرکاربرد تقویم ها تقویم زیر دستی است که غالبا در ابعاد 35×50، 30×45 و یا در سایز استاندارد A3 چاپ می‌شود. این نوع از تقویم یا بر روی پایه سخت یا غیر سخت ساخته و جاگذاری می‌شود. قیمت آن نیز بسته به نوع متریال و جنس و اندازه پایه آن تغییر می‌کند. به یاد داشته باشید که قبل از تصمیم برای سفارش تقویم زیر دستی حتما از درستی انتخاب رنگ، مدل و جنس مد نظر خود و همچنین محل جاگذاری دقیق و درست لوگو یا آرم مجموعه تان اطمینان حاصل کنید.

 

تقویم رومیزی یادداشت دار

نوشتن یادداشتی کامل از کارهای مهم روز، جلسات، کارهای پیش بینی نشده و یا مواردی که درکوتاه مدت نیاز به یادآوری دارند جزو کارهایی است که می‌توانید با تهیه تقویم رومیزی یادداشت دار به راحتی انجام دهید. این نوع از تقویم دارای قطعاتی پشت چسب دار برای الصاق به تقویم اصلی و نوشتن اطلاعات یا یادداشت های روزانه دارد.

 

تقویم سررسید

سررسید دفتری است عموما با جلد چرم، (که البته سررسیدهای های مدرن را از انواع متنوع پارچه ها تهیه می کنند.) مانند گالینگور، ترمو و سایرینکه در برگه های ابتدایی یا انتهایی و گاهی هردو اینها تقویم یکسال چاپ شده است. مشخص است که سالنامه سال پیش رو جذاب تر از سالی که سپری شد است. از آنجایی که محبوبیت و کارایی آن برای هدایای تبلیغاتی پررنگ است، با سپری شدن دوران ها بر تنوع سررسیدها افزوده شد. چاپ و کاغذ برگه های تقویم حاوی اطلاعات کاملی می باشند که مورد نیاز هر شخص در طی 365 روز می باشد. سالنامه دارای کاغذ های زیادی است که علاوه بر داشتن تقویم سال پیش رو، از آنها برای یاداداشت نویسی، رویداد نویسی، تبلیغات شرکت ها، نمایش لوگو و برند، اطلاعات شرکت ها و غیره استفاده می شود. پس سررسید نیز یک نوع تقویم است که عموما جهت تبلیغات از آن استفاده می شود و اصطلاحا به آن سررسید ویژه تبلیغاتی گفته می شود.

 

کدام نوع صحافی برای این تقویم‌ها مناسب است؟

توجه به تعداد برگه‌های موجود در تقویم ها یکی از موارد مهم در صحافی آنها به شمار می‌آید، چون از طریق شمارش و پشت سر هم قرار گرفتن تعداد ماه ها و روزهای سال است که تقویم شکل منسجم خود را پیدا می‌کند. در این مرحله مشخص می‌شود که شما به چند برگه برای تقویم مورد نیازتان احتیاج دارید. این برگه ها اغلب روزشمار یا ماه شمار هستند که در پایین یا اطرافشان جایی مانند برگه یادداشت برای نوشتن نکات مهم وجود دارد.

در اغلب صحافی های تقویم رومیزی از 12 برگه برای نشان دادن 12 ماه سال و یک یا دو برگ اضافی مختص برگ یادداشت استفاده می‌شود. در این نوع  صحافی بیشتر از کاغذهای گلاسه بهره برده می‌شود. براقی موجود در سطح کاغذ های گلاسه باعث ایجاد زیبایی و ظرافت بیشتر در تقویم های رومیزی می‌شود. همچنین در صحافی تقویم رومیزی هفتگی از پایه های فلزی استفاده می‌شود که در دو طرف کار دیده می‌شوند.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا در مطلبی کوتاه به معرفی برخی از انواع تقویم رومیزی بپردازیم. امیدواریم که با خواندن این مقاله بتوانید در انتخاب و سفارش تقویم مورد نظر خود موفق‌تر عمل کرده و در کمترین زمان ممکن بتوانید سفارش خود را ثبت کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *