انتخاب کادو مناسب, بدونی بهتره, کادو مناسبتی

نحوه ی برگزاری شب یلدا واقعی

شب چله

 

شب یلدا برای ایرانیان

از دیر باز تا به حال ایرانیان ارزش خاصی برای شبی خاص که به نوعی بلند ترین شب سال است، قائل هستند. در شبی که آخرین و تاریک ترین شب سال شکل می گیرد و ایرانیان در پرتو روشنایی دل های یک دیگر، گرد هم می آیند. پاییز آرام آرام رخت می بندد و جای خود را به زمستان می دهد. ما هم سفره های خود را برای دانه های برف و باران زمستان پهن می کنیم.

میهمانی شب یلدا ، بلندترین شب سال

شایان ذکر است که تمامی مردم ایران، پذیرای این شب ارزشمند هستند. از آن جایی که هر قوم و ملیتی دارای آداب و رسوم مخصوص به خود است، مردمان شهر و قوم های مختلف با آداب و رسوم مخصوص خود از این شب زیبا پذیرایی می کنند. همانطور که ذکر شد، شب یلدا در آخرین شب پاییز مصادف با 30 آذر ماه به خانه های ما دعوت می شود.

آداب و رسوم مخصوص شب یلدا

اگر بخواهیم به معروف ترین این آداب و رسوم اشاره کنیم، می توانیم به شب نشینی ها و دورهمی هایمان اشاره کنیم. از دیرباز تا به حال ایرانیان این عمل شایسته را فراموش نکرده اند، و سال به سال هم با گذاشت زمان به آداب رسوم خود پایبند تر می شوند. البته شایان ذکر است که در کشور های دیگر هم این شب را به نوع مخصوص به خود جشن می گیرند اما خوب در هیچ کشوری به اندازه ایران، با آداب و رسوم مخصوص به خود به پیشواز شب یلدا نمی روند. در حال حاضر خانه های ما به لطف وسایل پیش رفته ی گرمایشی، گرم می شوند اما در گذشته خانواده ها به دور کرسی می نشستند و یا آتش روشن می کردند. کادو دادن در این شب یکی دیگر از رسوم ایرانیان است. کادو نوعروس و دیگر کادوها را برای این مناسبت در سایت گاموت گیفت مشاهده نمایید.

چرا شب یلدا؟

خوب همانطور که می دانید یلدا بلند ترین شب سال است و شاید خیلی از ما دلیل آن را ندانیم. در اصل انقلاب زمستانی تلفظی است که در نیمکره شمالی برای توصیف این شب به کار می برند. دلیل این مهم این است که از این تاریخ به بعد، طول شب کوتاه تر می شود و طول روز بلند تر می شود.

میوه های شب یلدا

اگر چه هر شهر و قومی دارای رسم و رسوم مخصوص به خود است. اما معمولا یک سری از خوراکی ها و میوه ها در تمامی قوم ها مشترک است. میوه هایی از جمله انار و هندوانه و البته خوراکی خوش طعمی به نام پشمک در این شب بر روی میز ها قرار می گیرد. خوب است بدانید که در بعضی از رسم و رسوم ها قرار دادن سیب سرخ هم رواج دارد و حس خوب این میوه ی زیبا را از دست نمی دهند.

علت نام گذاری شب یلدا

در قوم حضرت عیسی مسیح (ع) یک زبان رایج به نام زبان سریانی وجود دارد. در این زبان، یلدا به معنی زایش است. به طور دقیق می توانیم اشاره کنیم که واژه یلدا ریشه ای از زبان سریانی دارد. زمان ورود واژه ی یلدا به ایران هنوز به صورت دقیق مشخص نیست. در بعضی از موارد نقل شده است که مسیحیانی که در روم در سختی می زیسته اند، تصمیم مهاجرت به ایران را می گیرند. این امر موجب می شود این کلمه ی سریانی به ایران وارد شود.

تاریخ شب یلدا در تقویم میلادی

شب یلدا در تاریخ میلادی، کمی متغیر است و معمولا در تاریخ های 21، 22 و 23 دسامبر شکل می گیرد.

تاریخچه ی شکل گیری شب یلدا

شب یلدا که نام دیگر ان شب چله است، تاریخچه ی بسیار کهنی دارد. بعضی از باستان شناسان، قدمت شب یلدا را مربوط به هفت هزار سال پیش می دانند. البته دلیل آن ها برای این سخن، مربوط به ظروف سفالی است که پیدا کرده اند و این ظروف به دوران پیش از تاریخ مرتبط هستند. دو نقش بسیار زیبا بر روی این ظروف وجود دارد که قوچ و عقرب هستند و بر این اساس نتیجه گرفته اند این نقش ها هم مربوط به ماه های سال است. با همه ی این مسائلی که در بالا ذکر شده است اما تاریخ رسمی شب یلدا به 500 سال پیش بر می گردد. اما هم چنان باستان شناسان معتقدند که می شود نشانه های شب یلدا را تا 7 هزار سال پیش ردیابی کرد.

دلایل برپایی جشن شب یلدا

نظر ها و روایت های مختلفی در این موضوع وجود دارد اما به قطع نمی توان گفت که درست هستند. یکی از این دلیل ها بسیار هم زیبا و امیدوار کننده است، این است که معتقدند زمان پیروزی روشنایی بر تاریکی فرا می رسد و بالاخری روشنایی که نمادی خیر و خوبی است بر تاریکی غلبه پیدا می کند.

روایت دیگری که بیان می شود به میلاد حضرت مسیح(ع) مربوط می شود. بعضی از مسیحیان معتقدند که در یکی از روز های نزدیک به انقلاب زمستانی میلاد مسیح شکل می گیرد. البته سال نو در روز 11 دی ماه است و شب یلدا هم نزدیک به سال نو است.

فال حافظ در شب یلدا

به جرعت می توان گفت که فال حافظ گرفتن در شب یلدا یکی از لذت بخش ترین قسمت های این شب دلنشین است. معمولا این کار توسط بزرگان خانواده ها انجام می شود تا علاوه بر احترام به ان ها، بخشی از رسومات را به دست بزرگان خانواده بسپاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *